Otomotiv Sektörü 2024’te: Düşüşten Kaçınma Çabaları ve Rekabet Gücü Sorunları
Mercedes-Benz Türk İcra Kurulu Başkanı ve CEO’su Süer Sülün, otomotiv sektörü hakkında değerlendirmelerde bulundu. 2024 yılına dair beklentilerini ve sektördeki zorlukları anlatan Sülün, beklenenden daha az sıkıntılı bir yıl geçirilirken, karlılıkta yaşanan sorunlara dikkat çekti.
2024 Satışları 2023 Düzeyinde Bekleniyor
Sülün, "2024 yılına biz aslında baya bir sıkılaşacak ve pazarda bir düşüş bekliyorduk ona göre planladık. Umduğumuzdan daha az zor bir yıl oldu, daha az sıkılaştı." ifadelerini kullanarak, 2024’te araç satışlarının 2023’e paralel seyretmesini beklediklerini belirtti. Hafif ticari ve yolcu araç segmentlerinde Kasım sonu itibariyle 1 milyondan fazla araç satışı gerçekleştiğini kaydetti. Ağır vasıta pazarında ise kamyon segmentinde yüzde 12 civarında bir daralma öngörürken, otobüs segmentinde ise herhangi bir daralma olmadığını, ancak belediyelerdeki kamu tasarruflarının şehir içi otobüs satışlarını etkilediğini ifade etti.
Türkiye’nin Rekabet Gücü Düşüyor
Sülün, "Türkiye bugün itibariyle pahalı bir ülke durumunda" dedi. Yüksek enflasyonun sektörü olumsuz etkilediği görüşünü paylaşırken maliyet artışlarının karlılıkları olumsuz etkilediğini belirtti. Bu sorunlar, yurtiçi pazarlarda karlılıkları olumsuz etkilerken, ihracatta yaşanan problemleri de ortaya koydu. Sülün, "İhracat yapabilmek için rekabetçi imalat maliyetinizin olması lazım. Bu da son üç yıldır sürekli bozuluyor." dedi ve sektörün ana pazarının Avrupa olduğunu, ancak ihracatta kayıpların yaşandığını vurguladı. Kamyon ihracatında yüzde 44’lük bir düşüş yaşandığını belirten Sülün, bunun maliyet artışları ile üretim ağındaki farklılaşmalardan kaynaklandığını belirtti. 2023 yılında toplam üretimin yarısının ihraç edildiğini, ancak bu oranının 2024’te %33’e düştüğünü dile getirdi. Bu durumun Türkiye’nin en büyük kamyon ihracatçılarından biri olan şirketin rekabet gücünü olumsuz etkilediğini açıkladı.
TL Değerindeki Hareketler ve Gelecek Beklentileri
Sülün, aşırı TL değerlenmesinin rekabetçiliği olumsuz etkilediğini ifade etti. "Dengelerin önümüzdeki dönemde düzeleceğini düşünüyoruz" sözleri ile bu durumun bir geçiş dönemi olduğunu belirtti.
Elektrikli Araçlar ve Altyapı
Sülün; Türkiye’nin otomotivde elektrikli araç performansının iyi olduğunu ancak ticari araç tarafında altyapı yatırımları ve kamu teşviklerine daha çok ihtiyaç duyulduğunu söyledi. Bu sene yaklaşık 70 bin elektrikli araç satışı gerçekleştiğini ve TOGG’un 20 bin araç aştığını kaydetti.
2025 Hedefleri
Sülün, 2025 hedefleri hakkında "Otobüs işi çok iyi gidiyor, Avrupa’da da çok iyi gidiyor yani 2 yıllık kuyruklar bile var. Şu anda arzımız talebi karşılamıyor. Kamyon için ise pazarın biraz daha daralmasını öngörüyoruz. Sektörde büyüme tahmin etmiyorum ama daralma olacağını düşünüyoruz" dedi.
